سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صبح و شب در فراگیری دانش بودن، نزد خدا برتر از جهاد در راه خدای است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :34
بازدید دیروز :34
کل بازدید :127580
تعداد کل یاداشته ها : 85
103/2/8
2:32 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
فاطر[79]
یا علی رفتم بقیع اما چه سود! هرچه گشتم فاطمه آنجا نبود! یا علی قبر پرستویت کجاست؟ آن گل صد برگ خوش بویت کجاست؟ هر چه باشد من نمک پرورده ام دل به عشق فاطمه خوش کرده ام حج من بی فاطمه بی حاصل است فاطمه حلال صدها مشکل است من طواف سنگ کردم، دل کجاست؟ راه ها پیموده ام، منزل کجاست؟ کعبه ی بی فاطمه مشتی گل است قبر زهرا کعبه اهل دل است

خبر مایه

امام صادق ع فرمود: امام زین العابدین ع، چهل سال در مصائب پدر بزرگوارش گریست در حالی که روزها، روزه، و شبها بیدار بود و خدا را عبادت می کرد، و گاهی وقتی خادم او افطار آماده می کرد و نزد آن بزرگوار می نهاد، حضرت در حالی که بشدت می گریست به او می فرمود: چگونه آب بنوشم در حالی که پدرم را با لب تشنه شهید کردند؟ !

خادم امام سجاد ع نقل می کند: روزی دنبال حضرت به صحرا رفتم، امام ع روی تخته سنگی مشغول عبادت شد و سر به سجده گذارده فرمود: «لا اله الا الله حقا حقا لا اله الا الله تعبدا ورقا لا اله الا الله ایمانا و صدقا» و من شمردم که حضرت هزار بار این ذکر را در حالی که می گریست در سجده تکرار فرمود، و چون از سجده سر برداشت به ایشان عرض کردم: مولای من! آیا وقت آن نرسیده که کمتر گریه کنید؟

فرمود: وای بر تو! یعقوب پیامبر ص دوازده پسر داشت، یکی از آنها از جلوی چشم او پنهان شده بود، آنقدر گریست که مویش سپید، قدش خمیده و چشمش نابینا شد، حال آنکه من پدر و برادران و عموها و دیگر عزیزانم را روی زمین قطعه قطعه دیدم در حالی که سر به بدن نداشتند.


  
  

پدر و مادرم، شما همیشه آرزو داشتید که فرزندتان راهی دانشگاه شود، ولی می‌دانید که من راهی دانشگاهی شدم که بالاترین دانشگاه‌هاست، دانشگاه کربلا. استاد این دانشگاه حسین‌بن‌علی(ع) و درس این دانشگاه شهادت و دانشجویان این دانشگاه شهدا هستند ـ همان‌هایی که از معلمشان حسین آموختند و جانشان را در راه خدا فدا کردند. همیشه اعمالتان را برای خدا و خالصانه انجام دهید. انسان باید خیلی کم‌محتوا باشد که اعمال خود را برای بنده‌ای شبیه خود انجام دهد و خدا را فراموش کند. اعمال مستحب زیاد انجام دهید، قرآن زیاد بخوانید، دعا را همچنین. همیشه پشتیبان ولایت ‌فقیه باشید و همیشه در خط امام باشید و هیچ‌گاه نماز را سبک مشمارید.

فرازی از وصیت‌نامهشهید سیدعباس اکبر


  
  

و اما حق بطنک فان لاتجعله وعاء لقلیل من الحرام و لا لکثیر و ان تـقـتصد لـه فـى الحلال و لاتخرجه من حد التقویة الى حد التهوین و ذهاب المروة و ضبطه اذا هــم بالجوع والظمأ فان الشبع المنتهى بصاحبه الى التخم مکسلة و مثبطة و مقطعة عن کل برّ و کرم و إن الرى المنتهى بصاحبه الى السکر مسخفـة و مجهلــة و مذهبـــة للمروة .

ترجمه : اما حقیکه شکمت برتودارد پس از آن به عنوان ظرفی برای جمع شدن  حـرام چه کم باشد یا زیاد استفاده نکن ؛ بلکه حتی در خوراکی های حلال نیز حـد اعتـدال  را کاملا رعایت کن و برای تقویت از خوراک استفاده کن و هیچ وقت بفکر پر کردن شکـم خودت تا حلقوم و نادیده گرفتن دیگران نباش و مروت و انصاف را فراموش نکن .

زیرا که نتیجهء پرخوری تنبلی و کسالت است و ترا از خیر و صلاح و نیکوئی و انجام اعمال صالحه باز میدارد ؛ چنانکه نتیجهء زیاده روی در نوشیدن مایعات نیز سخافـت و جهالت و بی عقلی خواهد بود . 

رساله حقوق امام سجاد(ع)


  
  

 


1. هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.

 2. زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذ کر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.

3. اگر غلام خانه‌زادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.
4. گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست.
غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.
5. موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود:یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.
6.اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد.
7. تربت، دفع بلا می‌کند و همه ی تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مؤمن سرانجام تربت می‌شود.
اگر یک مؤمن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور می‌کند.
8. هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مؤمنین و مؤمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین ها باز می شود.
9. تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی و…خدا می فرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحما نی و… . کار محبت همین است.

10. با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود.
11. خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم.
12. لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راست ی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.
13. ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه ی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله
14. "دل های مؤمنین که به هم وصل می‌شود، آب کُر است. وقتی به علــی علیه السّلام متّصل شد، به دریا وصل شده است...شخصِ تنها ، آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس می شود ، ولی آب کُر نه تنها نجس نمی شود ، بلکه متنجس را هم پاک می کند." 
15. هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الا"، تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله"را بگو همه ی دلت را تصرف کند

 


  
  

گویند روزی پیامبراکرم(ص)درجمع صحابی خود فرمودند:"کیف بکم اذا فسدت نساء کم وفسق شبانکم ولم تامروا بالمعروف بل امرتم ونهیتم عن المعروف واذا رایتم المعروف منکرا والمنکر معروفا"چگونه میشود حال شما هنگامی که زن های شما فاسد شوند وجوانان شما به فسق وفجور بگرایند وشما نیز بجای امربمعروف ،امر به منکر ونهی از معروف نمایید!معروف را منکر بپندارید ومنکر را معروف"

اصحاب با تعجب پرسیدند :آیا چنین وضعی پیش خواهد آمد؟"ویکون ذلک یا رسول الله؟"قال نعم وشر من ذلک.پیامبر(ص)فرمودند: "بلی بدتر از این هم خواهد شد"

وبعد پیامبر(ص)به بیانی تفصیلی تر وضعیت دوران آخرالزمان پرداختند وفرمودند:هنگامی که زن ها برای طمع دنیا در داد وستد همسرانشان شرکت کنند ،مردها خود را بصورت زن وزنان خود را بصورت مرد در می آورند.لعنت خدا بر زنانی که خود را بصورت مرد در می آورند ومردانی که خود را بصورت زن در می آورند.

علت اینکه پیامبر اکرم(ص)با این تندی از زنان ومردان آخرالزمان سخن می گویند شاید به این جهت است که آنها از ناموس خلقت وآیین فطرت بیرون رفته اندو سنت های حاکم بر نظام آفرینش را زیر پانهاده وبا سرشت خویش در افتاده اند.

حضرت در ادامه می فرمایند:"زنا دادن بصورت یک فضیلت برای زن بازگو میشود ،دیگر منتظر شب نمی شوندکه تاریکی آنها را بپوشاند زیرا جرات برخدا به آن حد می رسد"یعنی دیگر نیازی به مخفی کاری نیست بلکه آشکارا گناه میشود.همچنین در ادامه روایت به فراوانی اختلاط زن ومرد به عنوان یکی دیگر از منکرهای آخرالزمان اشاره می گردد(بحارالانوار ج2 ص257-254)

حضرت امام صادق (ع)نیز می فرمایند:" در دوره آخرالزمان، بعضی از مردان از راه فساد زنان درآمد کسب میکنند" بنگاه سرمایه داری عظیم در حال حاضر که به خرید وفروش زنان می پردازند مویدی بر این مطلب است.در ادامه حدیث:هنگامی که زنان جامه مردان پوشند وپوشش حیا از آنها گرفته شود وخداوند لعنت کند زنی را که خود را به صورت مرد جلوه دهد.

حضرت رسول اکرم (ص) درادامه توصیف آخرالزمان می فرمایند:درآخر امت من مردانی پیـــدا میشوند که زنانشان در عین لباس پوشیدن لخت وعور هستند وبر سرشان چیزی همانن کوهان اشتران لاغر است،آنها عطـــر بهشت را نمیشنوند.آنها را لعنت کنید که آنها از رحمت خداوند به دور هستند. و هنگامی که ببینی زن از همسرش مطلع اســـت که او با هم جــنس خود رابطه دارد وبه روی او نمی آورد ومی بینی که دربهترین خانه ها زن تشویق می شود که فسق وفجور کند.

محمدبن مسلم می گوید به امام باقر(ع)عرض کردم:"قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟"امام فرمودند:آنگاه که مردها خود را شبیه زنان نمایند وزن ها خود را شبیه مردان،آنگاه که مردان به مردان اکتفا کنند وزنان به زنان"

ودر حدیث دیگری امام صادق(ع)فرمودند:"در آن زمان ،زنان را می بینی که از بذل خود به کفار هیچ واهمه ای ندارند"آمار بالای دختران در برخی ممالک اسلامی که خود را در بازارهایتجارت دختران جوان در کشور های اروپایی در معرض فروش قرار می دهند،حکایت از تحقق این روایت دارد.

"زن ها را می بینی که با زن ها آمیزش می کــنند وزن ها لخت وعور می باشند وزیـنت هایشان را آشکار می کنند واز دین بیرون می روند وبه فتنه ها می گرایند وبسوی لذت ها  می شتابند، محرمات الهی را حلال ودر جهنم جاودانند.هنگامی زنان را می بینی که با خشونت با همسرانشان رفتار می کنند وآنچه او نمی خواهد انجام دهند."

حضرت علی(ع)نیز می فرمایند: درآخرالزمان ،زنان به خاطر حرص به دنیا در کسب وکار همسران خود شرکت نمایند


  
  


•اگر قرآن سیدالکلام است،امام حسین سید الشهداست.
•اگر در دعاى 42 صحیفه ى سجادیه درباره ى قرآن مى خوانیم: « و میزانُ قِسط »، در زیارت امام حسین علیه السلام مى خوانیم:«اشهد انّک امرتَ بالقسط».
•اگر قرآن موعظه ى پروردگار است؛«موعظة من ربّکم»،امام حسین علیه السلام درعاشورا فرمود: عجله نکنید تا شما را به حقّ موعظه کنم «لا تعجلوا حتّى اعظکم بما یحقّ لکم ».
•اگر قرآن مردم را به رشد هدایت می کند « یهدى الى الرّشد»، امام حسین(ع)نیز مى فرماید: من شما را به راه رشد و سعادت دعوت می کنم. «ادعوکم الى سبیل الرشاد».
•اگر قرآن عظیم است «و القرآن العظیم »، امام حسین علیه السلام نیز سوابق عظیمى دارد.«عظیم السوابق».
•اگر قرآن حقّ و یقینى است ؛ « و انّه لحقّ الیقین»، در زیارت امام حسین(ع) نیزمی خوانیم: آنقدر صادقانه و خالصانه عبادت کردى که به درجه ى یقین رسیدى«حتّى اتاکَ الیقین».
•اگر در دعاى چهل و دوّم صحیف هى سجادیه درباره ى قرآن مى خوانیم که پرچم نجات است«عَلَم نجاة»، در زیارت امام حسین علیه السلام مى خوانیم او نیز پرچم هدایت است «انّه رایة الهدى».
•اگر قرآن شفا دهنده است؛« ونُنزّل من القرآن ما هو شفاء»، خاک قبر امام حسین علیه السلام نیز شفاست«طین قبر الحسین شفاء من کلّ داء»
•اگر قرآن مقام شفاعت دارد؛ « نعم الشفیع القرآن»، امام حسین (ع)نیز مقام شفاعت دارد. «وارزقنى شفاعة الحسین».
•اگر قرآن، منار حکمت است، امام حسین نیز باب حکمت الهى است. «السلام علیک یا باب حکمة رب العالمین.»
•اگر قرآن امر به معروف و نهى از منکر می کند؛« فالقرآن آمرٌ و زاجر»، امام حسین نیز فرمود: هدف من از رفتن به کربلا، امر به معروف و نهى از منکر است.«ارید أن آمر بالمعروف و اَنهى عن المنکر».
•اگر قرآن نور است؛«نوراً مبینا»، امام حسین نیز نور است. «کنت نوراً فى الاصلاب الشامخة».
•اگر قرآن براى تاریخ و همه ى مردم است؛«لم یجعل القرآن لزمانٍ و لالِناس دون ناس»، درباره امام حسین علیه السلام نیز مى خوانیم که آثار کربلا از تاریخ محو نخواهد شد.« لا یدْرس أثره و لایُمحى رسمه».
•اگر قرآن، آتاب مبارکى است؛«کتاب انزلناه الیک مبارک»، شهادت امام حسین علیه السلام نیز براى اسلام سبب برکت و رشد است.«الّلهم فبارک لى فى قتله»(پیامبر اکرم(ص)).
•اگر در قرآن هیچ انحرافى نیست؛«غیر ذى عوج»، درباره ى امام حسین علیه السلام نیز مى خوانیم: لحظه اى از حق به باطل گرایش پیدا نکرد.«لم تَمِلْ من حقّ الى باطل».
•اگر قرآن، کریم است؛«انّه لقرآن کریم»، امام حسین نیز داراى اخلاق کریم است.«کریم الخلائق».
•اگر قرآن، عزیز است؛«انّه لکتاب عزیز»، امام حسین فرمود: هرگز زیر بار ذلّت نمى روم .«هیهات منّا الذّلة ».
•اگر قرآن، بیّنه و دلیل آشکار است؛«جائکم بیّنة من ربّکم»، امام حسین نیز اینگونه  است.« اَشهد اَنّکَ على بیّنة من ربّک ». ( فروع کافى)
•اگر قرآن، ریسمان محکم است؛«انّ هذا القرآن... العروة الوثقى»،امام
حسین نیز کشتى نجات و ریسمانِ محکم است.«انّ الحسین... سفینة النجاة و العروةالوثقى».
•اگر تلاوت قرآن باید با حزن باشد؛«فاقروه بالحُزن»، زیارت امام
حسین(ع) نیز باید با حزن باشد.«فَزُره و انت آئیب شعث».
•اگر قرآن را باید آرام و با تأنّى تلاوت کرد؛«و رتّل القرآن ترتیلا»
زیارت قبر امام حسین را نیز باید با گا مهاى آهسته انجام داد.«و امش بمشى العبید الذلیل».
   آرى، حسین علیه السلام قرآنِ ناطق و سیمایى از کلام الهى است.

از آیت الله قرائتی


  

 

درختان را دوست میدارم که به احترام تو قیام کرده اند،آب را که مادر مهر توست،خون تو شفق را سرخگون کرده است.شفق آیینه دار نجابتت و فلق محرابی که تو در آن نماز صبح شهادت گزارده ای. در فکر آن گودالم که خون تورا مکیده است هیچ گودالی چنین رفیع ندیدم.در حضیض هم میتوان عزیز بود.از گودال بپرس شمشیری که به گلوی تو فرود آمد هر چیز و همه چیز را در کائنات به دو پاره کرد! هر چه در سوی تو حسینی شد و دیگر سو،یزیدی. اینک ماییم و سنگها ماییم وآنها درختان،کوهساران،جویباران،بیشه زاران که برخی یزیدی وگرنه حسینی اند. خونی که از گلوی تو تراوید همه چیز و هر چیز را در کائنات به دو پاره کرد!در رنگ؛اینک هر چیز یا سرخ است یا حسینی نیست! آه،ای مرگ تو معیار!مرگت چنان زندگی را به سخره گرفت و آن را بی قدر کرد که مردنی چنان،غبطه ی بزرگ زندگانی شد!خونت با خونبهای حقیقت در یک طراز ایستاد و عزمت ضامن دوام جهان شد که جهان بی دروغ می پاشد و خون تو امضای راستی است.